torsdag 19 juli 2007

Får man knuffas, pensionärer?

Hur många har inte varit med om att bli knuffad av pensionär på gatan!? (Jag frågar på riktigt) Vart fan är världen på väg när folk (läs: pensionärer) får för sig att de ska knuffas!?

Det finns två kategorier pensionärer.
Kategori 1 är de som bjuder på bullar och klappar en på kinden.
Kategori 2 är de som ständigt står i köksfönstret och glor. Kontrollfreaks som tar första bästa chans till att läxa upp en yngling.

Jag bryr mig inte om att bedöma vilka pensionärer som hör till vilken kategori. När man träffar en så märker man ganska snabbt om man får en bulle och en tjuga eller en knuff i sidan och bortvänd blick. DE STÅR ALDRIG FÖR KNUFFEN! De bara knuffar en och går vidare!
Kategori 2 är sända från helvetet för att förstöra mitt liv och det här inlägget är tillägnat Kategori 2-subban jag mötte vid järnvägsövergången tidigare idag.

Jag går i lugn och ro på trottoaren. Solen skiner. Plötsligt blir jag knuffad på. Av en person som väljer att gå vidare utan att reagera. Helvetes jävla folk som knuffar sina medmänniskor. Det första man gör är ju att titta upp och kontrollera att det inte var jag själv som råkade gå in i någon? Nej, det var det inte. I så fall hade jag genast bett om ursäkt.
-Men!
Pensionären går vidare utan att vända sig om eller svara.
-Vad gör du?
Nu kommer det mest idiotiska försvaret jag hört i hela mitt liv:
-Det är faktiskt högertrafik i Sverige sedan fyrtio år tillbaka!
-Högertrafik? På trottoaren!? Skulle vi ha trafikregler på trottoaren? Räcker det inte med sunt förnuft?
Jag är tvungen att springa tillbaka och stanna henne.
-Jag pratar med dig! Hur kan du knuffas så där?
-Du skulle ha hållt till höger.
-Är du inte klok? När slutade vi att bete oss som folk? Ska man knuffas? Du knuffade mig utan att be om ursäkt.
-Ja. Om du hade hållt till höger som du borde så hade det inte hänt.
-Sen när är det en ursäkt för att knuffas utan att be om ursäkt!?

Vad är det för jävla roll pensionärerna har tagit på sig? Att bete sig hur som helst och slippa stå till svars. Händer det att ungdomar knuffas utan att be om ursäkt eller liknande? NEJ!

Så jävla arg blev jag. Allt suger och så får man en smäll av en tant till råga på allt! Jävla pensionärskärring som förstörde min dag. Håll sig borta från mig i fortsättningen, säger jag bara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det vrkade vara fan själv utklädd till pensionär.

Anonym sa...

det var ingen tant. det var en NÖRD som blivit gammal.