lördag 15 augusti 2009

Min familj är lite pinsam

Min äldsta bror ringde mig för en vecka sen:

J: Hej! Hur är läget? Jag ringer för att bjuda över dig på lite kräftor nästa lördag. Hppas du kan komma.
Jag: Det låter trevligt. Ska jag ha med mig något?
J: En present till Max kanske.
Jag: Självklart. (Han fyller år)
J: Han önskar sig en snorkel.
Jag: Jaha.
J: Ja så det vore bra.
Jag: Tack, men jag har redan handlat. Är det Max kalas eller? (Jag har köpt ett engelskalexikon för barn)
J: Jaha... Nej. Nja. Han har ju ett annat så det bli liksom bara vi i familjen. Jag tänkte bjuda mamma också.
Jag: Vilken tid? Jag jobbar med en stor grej så jag kommer efter det. Jag borde vara klar två men måste hem med grejer osv.
J: Äh det är på kvällen.
Jag: Ok. Trevligt! Vi ses!

Lite bakgrundsinfo:
Min mamma fyllde 65 för ett par veckor sedan när vi alla var på semester med pappa. Det i sig var som en dolk i hjärtat på henne. Jag berättade det för henne. Ingen annan vågade. När vi drog tog jag upp att vi inte får glömma att ringa och gratta henne. Absolut. Bra tänkt, säger mina bröder. Jag sms:ar mamma om att vi alla kommit fram ordentligt. 65-årsdagen kommer. Jag påminner igen. De skjuter upp det. Jag sms:ar grattis. Påminner igen. Inget händer. Jag ringer och pratar med henne. Hon frågar efter de andra.
Vi kommer hem. Jag sms.ar att resan gått bra. En dag senare besöker jag henne med en present. Min vykort har kommit fram. Ingen annan har hört av sig.
Nu bjuder min bror över henne på kräftkalas när Max fyller år.

Igår blev jag påmind om att det här är den stora kräfthelgen. Blev lite sugen på att dra ut till ön och festa. Jag får extra poäng om jag tar med mig singeltjejer så jag messar ett par och frågar hur de ställer sig till upplägget att åka efter mitt jobb? De är på.

Jag pratade tidigare med pappa eftersom jag vet att de ska till bror tidigare för att slippa krocka med mamma. De ska dit två och jag ventilerar min plan med honom och undrar om han tror de tar illa upp? Han tror absolut inte de gör det.

Jag ringer bror för att höra om det är ok att jag kommer på den "tidiga sittningen" istället?

Jag: Hej!
J: Godmorgon!
Jag: Du. vilken tid var det ikväll?
J: Fem.
Jag: Ok, jag pratade med pappa och han sa att de skulle komma tidigare...
J: Ja, R (andra brorsan med familj) kommer också så, för de ska på fest sen.
Jag: Jaha. Jag tänkte höra om jag också kan komma tidigare, för jag vill också vidare på fest sen. En kräftskiva i skärgården. Är det ok om jag komemr direkt efetr jobbet?
J: Eh. Ok.
Jag: Vilka kommer på kvällen? Jag kan stanna så länge jag kan...
J: Det är bara du och mamma.
Jag: Är det? Vad är det för kräftmiddag?
J: Ja. Det blir ni och vi.
Jag: Ok. Jag stannar så länge jag kan. Är det ok?
J: Ok.

Jag hörde att det inte var ok. Men vad fan håller de på med? Olika sittningar!? Jag ruttnar. Man får bara komma för att ha med sig presenter i alla fall. En kräfta var, på sin höjd. Det slå jag vad om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dra till skärgården och ha kul, njut av det du vill göra. Familjen är alltid familjen, men man kan inte ta ansvar för de andras dumhet.

J sa...

Haha, dom e ju hur skumma som helst! Hos mig får du komma vilken sittning du vill, utan present men med massvis med kräftor...Och nubbe! Skål! och puss (från din andra familj)

Mister Secret sa...

Visst är familjedynamik hur intressant som helst.

Pissråttor är vad familjer är.