måndag 2 juli 2007

Tänk så olika det kan vara


angående bloggandet


Vissa sidor tycks vara en tävling i photoshop.
Det känns som att vara tillbaka i högstadiet när jag klickar mig runt.



Visserligen sägs det att en bild säger mer än tusen ord, men det känns också som att det bör stanna vid ett par bilder (nu menar jag inte dem i inläggen). Och utan att förlora respekten för språket. Att använda en intetsägande text som "godmorgon, godnatt eller kramiz" verkar nästan bara vara en ursäkt för att få överanstränga sig med huvudbilder, bakrundsbilder, olika typsnitt, animeringar, ljud och diverse ps-bilder.
Mitt språk och mina ord är min bästa vän här.
Jag skiter fullständigt i att försöka visa att jag behärskar att redigera bilder eller filmer (den energin sparar jag till jobbet) utan lägger min tid till själva bloggandet, dvs att förmedla mina känslor och åsikter. Att skriva inlägg som speglar mitt humör och som inte hämmar min lust att skriva. Om några av mina inägg får dig att skratta, gråta eller svära så antar jag att du hittar tillbaka. Vill du göra mig glad så berättar du det för mig. Vill du inte läsa mer så kan du simma vidare. Simma hem, simma bort...

Igår var jag inne på en av våra bloggkollegors sida och kommenterade ett inlägg.
Inlägget i fråga uppmanade oss alla att kolla in och rösta upp en annan sida med "fantastiska bilder som hon gör helt själv i photo shop". (Jag föreslog att hon skulle lägga upp en länk så att man lättare skulle hitta det hon rekommenderar, eftersom man ju blir nyfiken)
Sidan var inget för mig, för att uttrycka mig snällt. Jag vill verkligen inte såra någon här, men jag vill ha lite djup i det jag läser, och inte bara yta. Det säger kanske mer om mig än något annat. Alla är vi konstnärer och alla uttrycker vi oss på olika sätt. Det kan visst vara en konst att använda photo shop men vad är budskapet!? Som sagt, jag menar inte att dissa någon i det här och jag har full respekt för båda bloggarna i fråga. Men för mig handlar det bara om innehållet. Bilder osv får gärna hjälpa till att förmedla ett innehåll, men det utan att ta över och förvirra läsaren. Snickrade bilder i sig ger mig noll.
Min förlust kanske, men det kan jag leva med.





När jag snällt uttryckte1 att jag inte höll med fick jag det här till svar:

"jasså det säger du... vad som är så speciellt med hennes blogg?Tycker du inte att hon lyckats bra med denna hemsida? Hon har ju trots allt gjort allting själv. Huvudbild, texter och alla bilder hon lägger in som bildspel eller snittsigt snickrat.Till skillnad på ex. din egen hemsida som saknar allt. har faktiskt tänkt på det tidigare, jag undrar vad d är för kex som ligger i badkaret....och en tom blank sida. man blir ju inte nyfiken precis.nu var jag ärlig. du skriver ju inte så tokigt, men din sida ser rätt "dull" ut.....japp...."

och sedan det här

"förresten vad är länka för ngt? är d en grej som är inne eller? för min del gillar jag hemsidor som blir lite personliga. så man kan få en uppfattnig vem som ligger bakom bloggen. när jag går in på din hemsida där så det första jag ser är en naket brud som ligger i ett badkar.
första gången jag var därinne trodde jag faktiskt att det var en tjavo (kille), som hade bloggen........" 2


och sen den här kommentaren:

"ang, hur skit kul du är och ang. musik. och ang. god natt............"

Jag vill gärna kommentera ovanstående, men jag saknar ord. Det hela blir smått komiskt.
Om det jag förmedlar med min blogg (inte hemsida) är en naken tjej så är alla välkomna att missförstå mig hädanefter.


1: mina ord löd: "Jag håller inte med er. Vad är det hon förmedlar? Nej, nu byggde du nog upp för höga förväntningar :)" och jag skrev naturligtvis inte till henne vars blogg det gällde, utan till henne som rekomenderat den.
2: Är det här menat som en förolämpning eller vill hon helt enkelt bara tala om att hon har svårt att förstå någonting av det jag skriver?

Inga kommentarer: